Učitelka českého jazyka a občanské výchovy Mgr. Daniela Krátká získala čestný titul Zlatý Ámos a stala se vítězkou jubilejního 30. ročníku ankety o nejoblíbenějšího učitele České republiky. Korunku převzala z rukou ministra školství Vladimíra Balaše. Daniela zvítězila i u dětské poroty. Cesta do finále však nebyla jednoduchá.
Přihlášky nejprve vyhodnocuje odborná porota, která následně potvrdí účast v regionálním kole, ve kterém musí tři zástupci žáků originálním způsobem nominaci učitelky, učitele před porotou obhájit. Z regionálních kol postoupí na základě hodnocení poroty maximálně šestnáct kandidátů do semifinále a ze semifinále maximálně šest kandidátů do finále.
Učitelé měli ve finále několik úkolů: nejprve museli představit sebe a školu, na níž působí, pak členy publika naučili něco ze svého oboru a nakonec každý předvedl společnou scénku se svými žáky. Finále se účastnilo šest učitelů - dvě ženy a čtyři muži.
"Tuhle cenu vnímám už od počátku spíše reprezentativně. Jestli ji můžu rozsekat na 1000 kousků a poslat, tak bych ji poslala všem dobrým učitelům, které znám a kteří si to zaslouží. Kteří chodí pozdě večer spát, protože dělají přípravy a přemýšlí, jak druhý den žáky zaujmout," řekla naše kolegyně po vyhlášení výsledků.
A jak to celé začalo?
Nominace/přihlášení:
"Daniela je nejen skvělá učitelka a báječná kolegyně, ale také ztělesněná inspirace a motivace. Je aktivní, plná energie, nápadů, nebojí se inovativních metod výuky a svým studentům předává informace efektivním způsobem. Je komunikativní, empatická, přátelská, ochotná a navíc milá. Umí naslouchat a její lidský přístup v kombinaci s odborností z ní dělá výbornou profesionálku, a to navzdory tomu, že je velmi mladá. Její kvality vyzdvihla i Česká školní inspekce. Takhle si představuji novodobou učitelku pro 21. století."
Veronika - kolegyně
Čemu se Daniela na škole věnuje?
- čtenářskému klubu a knihovně
- je aktivní na hudebním poli
- zajímá se o témata související s etickou výchovou
- vzdělává se v oblasti formativního hodnocení
- soutěži Prezentiáda
- organizaci Studentských prezidentských voleb
- vede konzultační hodiny
- třídnictví
Jak ji vidí studenti?
Jana - studentka 3. ročníku
"Nejvíce si ji vážím proto, kolik nových možností mi otevřela. Obdivuji její vášeň a zápal vždy, když nám vysvětluje a předává nové učivo. Chtěla bych také vyzdvihnout její pozornost vůči žákům! Podporuje nás v mimoškolních aktivitách a je otevřena novým věcem! Paní učitelko, neskutečně si Vás vážím! Děkuju za všechno, co jste pro nás všechny udělala! Jste nejlepší!"
Markéta - studentka 2. ročníku
"Díky paní učitelce mě baví i předměty, které jsem dříve neměla v oblibě. Dokáže udělat poutavé a zajímavé hodiny. Má skvělý vztah se studenty a je vždy otevřená. Vím, že jí můžu důvěřovat a kdykoli za ní dojít."
Jan - Student 1. ročníku
"Paní profesorka ztělesňuje plno velice šlechetných vlastností, je velice obětavá, hodná a co je hlavní, kamkoliv přijde, tam hned zavládne veselá atmosféra, neboť je velmi pozitivní a usměvavá. Moc si jí vážím za její lidský až rodinný přístup a tudíž se jí se vším mohu svěřit. Toto ocenění si určitě zaslouží, protože takových učitelů je dosud velmi po málu."
Veronika - studentka 2. ročníku
"Takových učitelů jako je ona, by mělo být víc. Učení dělá zajímavější, pomáhá nám samostatně uvažovat a rozvíjet naše vyjadřovací schopnosti. Vždy vymyslí něco nového a tím naše hodiny zpestří. Kdykoli se na ni můžu obrátit.
23. 2. Regionální kolo:
„Posláním regionálních kol je učitelkám a učitelům za jejich práci poděkovat,“ říká zakladatel ankety Slávek Hrzal. Zároveň ale porota na základě studentských obhajob vybírá postupující do semifinále. Regionálního kola se skvěle zhostily naše 3 studentky, které předvedly originální vystoupení. Následovaly dotazy od poroty jak směrem ke studentkám, tak k nominované paní učitelce.
9. 3. Semifinále:
Semifinále jubilejního 30. ročníku ankety Zlatý Ámos se uskutečnilo v zrcadlových sálech ministerstva školství. Do semifinále měli žáci své nejoblíbenější učitelky a učitele vybavit třemi předměty, které symbolizují jejich vzájemný vztah, a které jim pomohou k postupu do finále.
24. 3. Finále:
Žáci přihlásili do ankety celkem 65 pedagogů.